Promote a Blog | Blog Directory | Content Marketing | Analytics | Blog | FAQ |

Explore » Blog Directory of Selected Blogs
Connect » Authentic Blogger Community
Discover » Featured Blogs and Topics

Content distribution for daeing72.blogspot.com

Blog Rating:
Promote Up Promote Down (click to visit & rate)
  
Blog Thumbnail

Bookmark and Share

Translate
BlogUpp Fans

Penawar Kanser Guna Al Quran

content discovered on Wednesday, December 27, 2017 in

Amy merupakan bekas pesakit Thyroid Cancer Stage 1. Alhamdulillah disahkan clear cancer pada bulan 03/2017 atas izin Allah S.W.T selepas bertarung selama hampir 2 tahun. Sememangnya benar dan terus amalkan. Semoga bermanfaat buat sahabat handai yg melaluinya. PENAWAR KANSER dengan surah Al-Fil. Setiap kali lepas sembahyang baca Surah Al Fatihah - 1 kali Surah Al Ikhlas - 3 kali Selawat ke atas Nabi - 3 kali Surah Al Fil - 21 kali Memang setiap orang tahu, "Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati." Tahuk...

Tribute Buat Lt Kol Baharul Razi

content discovered on Sunday, December 17, 2017 in

Innalilah dan Al Fatihah buat mantan pengarahku; Allahyarham Lt Kol Baharul Razi. Untuk orang yang kurang mengenalinya pasti akan menganggap arwah seorang yang garang, perus dan barak. Dua jam pertama adalah detik sukar bagi semua pada setiap pagi Isnin hingga Jumaat terutamanya pagi Isnin. Hendak alam keadaan beransur kendur apabila kerja-kerja menghalau nyamuk berjalan, apabila sahaja dipanggil sahabatku Cha untuk sama-sama berjemaah menghalau nyamuk itu, tahap bara marahnya menjadi sejuk. Dan selepas ...

Ijab dan Qabul Sahabat

content discovered on Saturday, December 16, 2017 in

Detik 10 Disember 2017 tarikh penyatuan sahabatku bersama pasangannya. Pernikahan yang menghalalkan acara-acara perkebunan dan pertanian untuk diusahakan oleh beliau dalam menyemai benih-benih zuriat agar Insya Allah lahirlah putera/puteri yang yang soleh/solehah. Alhamdulillah majlis Ijab dan Qabul ini berjalan dengan penuh lancar, beberapa bulan yang lalu aku mengetuai rombongan merisik pasangannya. Sahabatku ini adalah seorang lelaki yang baik, penyayang dan bertanggungjawab. Disaat aku diberikan pelu...

Ijab dan Qabul Sahabatku

content discovered on Saturday, December 16, 2017 in

Detik 10 Disember 2017 tarikh penyatuan sahabatku bersama pasangannya.Pernikahan yang menghalalkan acara-acara perkebunan dan pertanian untuk diusahakan oleh beliau dalam menyemai benih-benih zuriat agar Insya Allah lahirlah putera/puteri yang yang soleh/solehah.Alhamdulillah majlis Ijab dan Qabul ini berjalan dengan penuh lancar, beberapa bulan yang lalu aku mengetuai rombongan merisik pasangannya.Sahabatku ini adalah seorang lelaki yang baik, penyayang dan bertanggungjawab.Disaat aku diberikan peluang ...

Carilah Tuhan

content discovered on Sunday, November 19, 2017 in

Kredit : Fb Ustaz Hasnan Fan Club Seorang Ustaz ke Barber Shop untuk gunting rambutnya. Ketika rambutnya sedang digunting, si tukang gunting rambut bertanyakan 1 soalan kpd si Ustaz. BARBER: Saya nak tanya 1 soalan. USTAZ: Ya, silakan. BARBER: Benarkah Tuhan itu wujud? USTAZ: Mestilah wujud. Kalau Tuhan tak wujud, pastinya kita pun tak wujud di dunia ni. BARBER: Kalau betul Tuhan itu wujud, knp ketika manusia dlm kesusahan Tuhan tak bantu. Kalau betul Tuhan itu wujud, semestinya takkan ada man...

Ulang Dan Ulangan

content discovered on Wednesday, October 25, 2017 in

Persis suatu pemahaman yang baik adalah bergantung kepada tahap inteligensi akal seseorang. Mungkin ianya berbeza-beza berdasarkan kepada tahap kecergasan minda ataupun dayafikir semulajadi yang ada pada seseorang. Ada yang sungguh lemah dan berulangkali perlu diperjelaskan agar pemahamam kepada sesuatu perkara itu menjadi lebih baik, daripada tak tahu kepada tahu, tahu kepada lebih tahu dan sebaiknya. Tetapi, persoalannnya jika berulangkali diberitahu dan masih juga tidak faham ianya akan menjurus kepad...

Umpan Dan Pancing

content discovered on Tuesday, October 24, 2017 in

Ada orang suka memancing tetapi tidak mempunyai joran. Ada orang tidak suka memancing tetapi ada joran sendiri. Ada orang ada joran, suka memancing tetapi tiada umpan. Ada pula ada joran tidak suka memancing tetapi mempunyai umpan. Dan ada juga dia hanya ada umpan. Nah begitulah resamnya pelbagai orang. Sempurna itu berbeza-beza daripada sudut pandangan. Dalam hidup joran itu nafsu dan nikmat dunia itu umpannya. Bagi si pemancing siang dan malam joran itu mesti dilontarkan ke dalam air. Sebilang masa jo...

19 OKtober datang lagi

content discovered on Tuesday, October 24, 2017 in

Alhamdulillah diberikan peluang oleh Maha Pencipta bertemu lagi 19 Oktober pada tahun 2017 ini untuk yang kali ke 45. Buat arwah Mak, terima kasih kerana mengandung dan bertarung nyawa melahirkanku. Biasanya semasa Arwah Mak ada, aku pasti akan menelefon mak untuk melafazkan ucapan terima kasih ini berulang kali setiap 19 Oktober. Sejak Mak pergi; tiada lagi ucapan sebegitu yang dilafazkan tetapi dalam ingatan ini pasti berterusan melahirkan rasa terima kasih buat mak kerana menjadi seorang ibu yang pali...

Hak Orang Lain Dalam Rezeki Kita

content discovered on Wednesday, September 6, 2017 in

Seusai mengemas kesemua barang- barang yang akan dibawa pulang ke Negeri Kenyalang, tiba2 aku didampingi oleh isteri tercinta. Senyum2 malu dengan menampakkan wajah yang sedikit gelisah. Aku hanya perhatikan gerak geri dan bersedia mendengar apa jua tutur katanya. Abang, ada tak duit seringgit ( RM 1 )? Balasku ada.Nak buat apa sayang? Ku lihatnya makin kelu. Nampak berkaca diruangan kelopak matanya. Tergagap-gagap apabila suara dilontarkan. Abang, sayang faham abang banyak berhabis sebulan dua ni. Memb...

Hilangnya kasih ibu

content discovered on Sunday, September 3, 2017 in

Kadang-kadang masa cuti sekolah masa saya balik asrama.. Saya kerja di kedai makan Abang Leman.. Jadi pelayan.. Banyak saya belajar dengan Abang Leman.. Macam mana nak letak timun.. Kat mana letak telur.. Sangat detail.. Fuhh.. Cara dia tegur sikit pun tak buat pekerja-pekerjanya kecil hati Susah nak jumpa tokey kedai makan macam Abang Leman Kedai makan dia sekarang Dsemak Mersing Ramai orang datang makan malam di sini.. Saya ingat lagi Abang Leman bagi saya gaji rm15 sehari.. Banyak sangat saya rasa.. ...

Ar-Rahman

content discovered on Friday, September 1, 2017 in

Kegigihan lelaki ini naik LRT untuk membeli ikan di pasar Chowkit membuatkan saya terdiam. Duduk di sebelah saya ialah seorang lelaki dalam lingkungan 40an. Saya dah mula perasan beliau sejak menunggu di stesen Bandaraya lagi. Berjalan seorang diri dan memegang beberapa bungkusan plastik dengan erat. Sepanjang jalan di dalam LRT, semua orang diam. Sibuk dengan hal masing-masing. Tiba-tiba sahaja beliau menegur saya, Saya memandang beliau dan senyum. Angguk-angguk. " Thailand dengan Vietnam ni depa memang...

Perniagaan yang menguntungkan

content discovered on Thursday, August 17, 2017 in

Wahai anak Adam! Kalian tidak lain hanyalah kumpulan hari semata-mata, setiap satu hari berlalu begitu sahaja maka sebahagian daripada diri kalian pun berlalu pergi. Wahai anak ADam, juallah duniamu untuk akhiratmu, nescaya kamu untung dikedua-duanya, dan janganlah janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akn rugi kefua-duanya. SInggah di dunia ini sebentar, sedangkan tinggal di akhirat sana sangatlah panjang. Begitulah petikan kata-kata Imam Hassan al-Basri

Berpada-pada dalam berfikir

content discovered on Tuesday, August 15, 2017 in

Hidup jangan terlalu berfikiran kompleks. Seorang Ayah yang tidak berpendidikan tinggi bersama dengan seorang anaknya yg terpelajar pergi berkemah di suatu tempat. Mereka mendirikan kemah, lalu pada waktu malam keduanya tertidur. Beberapa jam kemudian si ayah membangunkan anaknya. Ayah : cuba kau tenguk di langit, apa yg kau nampak.? Anak : sya melihat jutaan bintang, pak. Ayah : Jadi apakah maksud tu berjuta bintang.? Anak : secara astronomi, ia memberitahu kita bahawa terdapat jutaan gala...

Dia bidadariku

content discovered on Saturday, July 22, 2017 in

Petikan drp FB Ustaz Ebit Liew Tadi masa jalan dekat wangsa maju. Masa parking di sebelah saya ada sebuah kereta Audi baru parking. Saya tengah sibuk urus anak-anak turun dari kereta. Pemandu Audi tu tengok saya. Ikut jer saya bersama isterinya dan seorang anaknya... Sampai masuk jerr dalam pasar raya. Dia terus salam saya. Ustaz Ebit lew kan? Yer saya. Selamat hari raya... Ya Allah ustaz. Saya peminat ustaz no 1. Bidadari saya pun sama....saya mula kenal ustaz setahun yang lepas. Dulu saya kasar, kera...

Terhijabnya Hidayah

content discovered on Tuesday, July 18, 2017 in

Seorang pemuda mengadu kepada Imam Hasan Al Basri: "Aku telah melakukan maksiat kepada Allah dan aku banyak dosa. Tapi sungguh pun demikian, Allah melimpahkan kekayaan dunia kepadaku. Aku tidak ada banyak masalah dalam hidup". Lalu Imam Hasan al Basri bertanya kepadanya: "Apakah kamu bangun di malam hari untuk qiyamullail?" Pemuda itu menjawab: "Tidak." Hasan al Basri: "Cukuplah itu sebagai hukuman bagimu, kamu terhalang untuk bermunajat kepada Allah..!"

Hadis-hadis Pilihan - Hadis 1 Apakah itu Iman?

content discovered on Sunday, June 18, 2017 in

Saidina Abu Ummah (R.A) meriwayatkan Rasulullah SAW telah ditanya oleh seorang lelaki, "Wahai Rasulullah, apakah itu iman? " Baginda bersabda, "Apabila kamu bergembira terhadap amalan baik kamu dan bersedih atas amalan buruk kamu maka kamu ialah seorang yang beriman."

Siapa Lukman Hakim

content discovered on Friday, June 2, 2017 in

Diriwayatkan satu-satunya manusia yang bukan nabi, bukan pula Rasul, tapi kisah hidupnya diabadikan dalam Qur'an adalah Lukman Al Hakim. Kenapa, tak lain, disebabkan kehidupannya penuh hikmah. Suatu hari dia menasihati anaknya tentang hakikat hidup. "Anakku, jika makanan telah memenuhi perutmu, maka akan matilah pemikiran da kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan malas untuk melakukan ibadah, dan hilang pulalah ketulusan dan kebersihan hati. Padahal hanya dengan hati bersih manusia bisa menikmati k...

Resipi Taufu Fa

content discovered on Tuesday, May 30, 2017 in

Mudah je buat dia, tak rumit pun! Boleh la buat, kalau nak berniaga pun blh! Share la! Bahan-Bahan 1. 300 gm kacang soya 2. 2.5 liter air 3. 2 helai daun pandan 4. 2 sudu tepung jagung 5. 1 sudu teh serbuk GDL (glucono delta lactone) BAHAN UNTUK AIR GULA: 1. Secawan gula 2. 2 cawan air 3. Sehelai daun pandan Cara-cara Menyediakan 1. Rendam kacang soya selama 5 - 6 jam. 2. Kisar kacang soya tersebut menggunakan pengisar makanan. 3. Kemudian, tapis hasil kisaran menggunakan penapis. 4. Ambil satu be...

Sejarah Awal Air Asia

content discovered on Wednesday, May 24, 2017 in

SIAPA YANG MULA-MULA TERLIBAT? Saya dan Kamaruddin berdua pada mulanya, Kamaruddin saya kenal melalui Roslan Aziz, dulu saya bekerja dalam industri hiburan, bila saya balik (dari England) tidak ada musik tempatan, hanya Mat Saleh musik. Kami mulakan musik tempatan, dengan Jamal Abdillah, Salem, dan Zainal Abidin, saya kenal dengan Roslan Aziz dan Roslan perkenalkan saya dengan Kamarudin. Sampai satu hari saya jemu berkerja dengan orang asing, saya terfikir hendak buka syarikat penerbangan, dan Kamarudin...

Korban Si Suami

content discovered on Wednesday, May 24, 2017 in

(Adabtasi Dari sebuah kisah benar) Hari ini aku harus berterus-terang. Luahkan segalanya pada suami. Aku nak minta dia lepaskan aku. Ceraikan. Ding! Mesej masuk di Whatsapp. Awak jangan risau. Saya janji akan bahagiakan awak. Kuatkan hati, kuatkan tekad. Tak guna hidup bersama kalau dah tak cinta. Mesej dari pemuda yang sudah 6 bulan ku kenali. Tua dua tahun dariku. Bermula kenal dari Instagram bisnes tudungku. Dia tawarkan diri untuk jadi jurugambar professional. Kerja sebenarnya, arkitek di sebua...

Sihat Seperti Ungku Aziz

content discovered on Sunday, May 14, 2017 in

Siapa tidak kenal Professor Diraja Ungku Aziz? Seorang intelektual Melayu yang tidak perlu untuk diperkenalkan lagi. Tidak perlu juga menyenaraikan sumbangannya terhadap negara yang terlalu banyak. Anda boleh membaca buku-buku di pasaran yang menceritakan tentang sumbangannya terhadap dunia pendidikan, ekonomi, persuratan Melayu dan banyak lagi. Bukan itu sahaja, orang yang dikenali sebagai Pak Ungku ini sangat terkenal dengan disiplin dan rutin hariannya. Pak Ungku bukanlah jenis orang yang bercakap di...

Oh Ibu

content discovered on Tuesday, May 9, 2017 in

Petikan daripada fb Pakar dairi hati uatu hari seorang bayi dipersiapkan untuk dilahirkan ke dunia. Namun, sebelum ditiupkan kerahim ibu, roh bayi tersebut bertanya kepada Allah SWT: . Bayi: "Ya Allah, malaikat memberitahu ku bahawa Engkau akan mengirimkan aku ke dunia esok? Benar ke Ya Allah? . Allah SWT: "Iya, benar" . Bayi: "Tapi Allah, aku masih lagi tidak tahu cara hidup di sana? aku masih lemah dan kecil lg . Allah SWT: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia yang akan menjaga dan mengasihim...

Ingati Akan Ibu

content discovered on Monday, May 8, 2017 in

Petikan daripasa FB Ustaz Hasnan Fan Club Beberapa tahun lepas saya menurunkan Mak di depan hospital dan berjanji supaya Mak telefon bila dah semua urusan selesai,Mak menghadiri pemeriksaan biasa bulanan di Hospital Balik Pulau,saya pulang kerumah dan menunggu Mak telefon bila dah siap nanti. Dalam perjalanan pulang kerumah, saya tiba tiba terkenang suatu ketika dulu ketika saya demam,Mak menggengam erat tangan saya berjalan dari rumah menunggu bas untuk ke hospital,sesekali saya didukung kerana tak ku...

Rahmat Disebalik Musibah

content discovered on Thursday, May 4, 2017 in

Tazkirah Ebit Lew Baru ini saya sedang parking di depan rumah ayah mertua. Tiba-tiba ada sebiji kereta depan mata saya di bawa laju-laju dan bergesel dengan kereta saya. Dia terus pergi laju-laju. Saya tengok calar dari depan sampai belakang. Terkejut juga, saya cuma doa Ya Allah pasti ada rahmatmu. Ada kebaikan nak datang ni. Rahmat Allah.. Malam yang sama sedang saya di surau. Ada sebuah kereta budak-budak muda pasang lagu kuat-kuat langgar kereta saya lagi. Bertambah colour pada kereta saya. Saya ce...

Rezeki

content discovered on Thursday, May 4, 2017 in

Petikan drp fb pakar dairi hati. Allah mengambil atau tarik rezeki dari kita dengan bermacam-macam cara. Tayar motor pancit, kereta rosak, duit dicuri orang, ditipu kerana join bisnes itu ini, ditipu join skim itu ini, dan lain-lain lagi. Itulah sebab-sebab rezeki ditarik yang hakikatnya ialah Allah yang menariknya dari kita. Kadangkala kita berfikir soal rezeki dengan secara tidak adil.. maka kita cemburukan gaji, elaun dan pendapatan tambahan kawan kita yang bekerja ditempat lain atau bekerja lebih ...

Ibadah yang sia-sia

content discovered on Sunday, April 30, 2017 in

Petikan daripada FB Ustaz Hasnan Fan Club Kisah Abu bin Hasyim sang ahli ibadah Alkisah ada saorang ahli ibadah bernama Abu bin Hasyim yg kuat sekali tahajudnya. Hampir ber-tahun2 dia tidak pernah tinggal melakukan salat tahajud. Pada suatu malam saat dia hendak mengambil wudhu untuk salat tahajud, Abu terperanjat oleh kehadiran sesosok makhluk yg duduk di bibir periginya. Abu bertanya, wahai hamba Allah, siapakah Engkau? Sambil tersenyum, sosok itu berkata, aku Malaikat utusan Allah, Abu Bin H...

Near Miss

content discovered on Sunday, April 9, 2017 in

Kejayaan datang dalam berbagai-bagai bentuk. Untuk calon peperiksaan; kejayaan adalah memperolehi keputusan yang cemerlang. Straight 'A' untuk semua subjek. Untuk yang bertemuduga; kejayaan itu apabla berjaya diterima bekerja dan dapat melaporkan diri bekerja ditempat yang ditemuduga tersebut. Untuk calon suami; kejayaan adalah apabila berakad nikah untuk mengambil amanah yang besar untuk menjaga seorang perempuan yang selama ini dipelihara oleh ayah gadis tersebut. Kejayaan ini datang dengan satu tanggu...

Syarahan Terakhir

content discovered on Sunday, March 26, 2017 in

Satu Perkongsian. Ada manfaatnya... Ahmad bin Abdullah, 47 tahun, seorang Pensyarah Sains Komputer dari Mellon University. Dia meninggal dunia disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The Last Lecture" pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan. Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Daud,Hussein dan Marzuki dia menulis satu panduan yang sangat baik, "Panduan Untuk Hidup Yang Lebih Baik" untuk isteri dan anak-anaknya. Bagaimana untuk memperbaiki hidup anda. 1. Jan...

4 perkara yang lebih baik

content discovered on Sunday, March 26, 2017 in

Dalam Kitab Nashaihul Ibad tulisan Imam Nawawi dijelaskan mengenai 4 sifat sebagai perkara yang baik dan 4 sifat lagi yang jauh lebih baik. Sebagian ahli hikmah berkata: Ada 4 perkara baik, tetapi empat perkara lainnya jauh lebih baik yaitu : 1. Sifat dan rasa MALU yang dimiliki kaum lelaki itu adalah baik, namun jauh lebih baik jika malu dimiliki kaum perempuan. 2. Sifat dan sikap ADIL yang dimiliki setiap orang itu adalah baik, namun jauh lebih baik jika sifat adil itu dimiliki oleh para penguasa, ...

Unta Hitam

content discovered on Friday, March 24, 2017 in

nnnn

Usia 40 tahun

content discovered on Friday, March 17, 2017 in

"Berhati-hati di usia 40 tahun" Umur 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapa (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit) atau dari anak-anak yang meningkat remaja. Memang bermula 40 tahun, Tuhan akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Tuhan selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya. Orang yang bijak akan memperbaiki d...

Usai 40 Tahun

content discovered on Wednesday, February 8, 2017 in

BILA USIA TELAH SAMPAI 40 TAHUN Bila Usia 40 Tahun, maka manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fisik, intelektual, emosi, maupun spiritualnya. Ia telah meninggalkan masa mudanya dan melangkah ke masa dewasa yang sebenar-benarnya... Bila Usia 40 Tahun, maka hendaknya manusia memperbarui taubat dan kembali kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, membuang kejahilan ketika usia muda, lebih berhati-hati, melihat sesuatu dengan hikmah dan penuh penelitian, semakin meneguhkan tujuan hidup, menja...

Jahatnya Gula

content discovered on Monday, January 30, 2017 in

Mirta Akbari: Dr Raymond Francis menulis 3 buku : 1. Tdk pernah sakit lagi 2. Tdk pernah lagi takut kanser 3. Tdk pernah gendut lagi Doktor tersebut menulis buku itu setelah meneliti dan sakit, yang para doktor lain pun menyerah dgn penyakitnya. Di usia 75 tahun, sang Doktor hanya terkena penyakit flu dan itupun hanya sekali. Yang beliau bicarakan dlm buku tsb adalah : 🌿 *Jauhi gula selamanya* ditambah berolah raga dan mengatur pola makan secukupnya. 🌿 Gula penyebab influenza ㇬...

Bersyukurlah

content discovered on Sunday, January 29, 2017 in

Petikan daripada FB Seorang Guru memberikan tugas kepada siswanya untuk menuliskan 7 Keajaiban Dunia. Malamnya sang Guru memeriksa tugas itu, sebahagian besar siswa menulis demikian: Tujuh Keajaiban Dunia : 1. Piramid. 2. Taj Mahal. 3. Tembok Besar Cina. 4. Menara Pisa. 5. Kuil Angkor. 6. Menara Eiffel. 7. Candi Borobudur. Lembar demi lembar memuat hal yang hampir sama. Beberapa perbedaan hanya terdapat pada urutan penulisan daftar tersebut Tapi Guru itu terus memeriksa sampai lembar yang paling ak...

Surah Yasin

content discovered on Tuesday, January 24, 2017 in

Kita sering kali membaca Surah Yaasin.. 📖📖📖 tetapi pernahkah kita memahami setiap baris ayat tersebut.. Sekadar Perkongsian Bersama.. Surah Yaasin Pengertian Setiap Ayat : Ayat 1 - 9 - Untuk keselamatan diri Ayat 9 - Orang jahat tak nampak kita terutama orang kafir. Ayat 12 - Merupakan Jantung Yaasiin - Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini dihafal oleh setiap mukmin dan mukminat. Ayat 13 - 35 - Mengisahkan orang-orang yang mati syahid. Ayat 22 - 23 - Untuk menjaga aqidah me...

Dua Ribu Tujuh Belas

content discovered on Sunday, January 15, 2017 in

Alhamdulillah, diberikan Allah kesempatan berjumpa tahun baharu lagi. Secara matematiknya, umur bertambah angka kurang lima genap lima puluh tahun. Banyak perkara yang masih perlu diselesaikan.

Fynn Jamal - Terbang Tunduk Official Music Video

content discovered on Monday, December 5, 2016 in

The PRISM | Pejam (Official Lyric Video)

content discovered on Wednesday, November 30, 2016 in

Kerana Satu Suis Lampu

content discovered on Sunday, November 27, 2016 in

Dalam melaksanakan tugas perlu ada keutamaan dan bukan main hentam sembarono sahaja. Melaksanankan kerja juga jangan semata kerana mahu menjadi popular dan kesukaan ramai sedangkan akhirnya diri dan unit sendiri yang merana. Jangan terlalu menjual nama ketua kerana umpan itu lama kelamaan tidak akan menjadi. Berpijaklah pada bumi yang nyata dan realitinya jangan semua dikuti kerana pada pandangan mata sendiri kita memberikan yang terbaik. Akhirnya selesai sahaja tugasan oa berlalu begitu sahaja. Jangan b...

Sedekad Kepompong

content discovered on Saturday, November 12, 2016 in

Kejap celik kejap celik satu dekad berlaluMasih lagi dalam kepompong yang samaDalam perigi buta yang kering airnyaAda serigala yang tidak pernah kenyangSemua daging kepunyaannya.Dalam kepompong ituSukar mencari padi semakin tunduk semakin berisiAda enau-enau suka sungguh melepaskan pucuknyaAda rahib bermain agamaRamai yang membuang air tatkala dengarnya guruhAkhirnya awan mendung berarak laluKeringnya bumi hujan berjalan maluDalam kepumpung ituAda pakis menumpang biakMenjadi sesumpah berwarna hijauMana m...

Mengapa Yahudi Bijak?

content discovered on Tuesday, October 25, 2016 in

by: Dr stephen Carr leon Mengapa Yahudi Bijak? Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship di beberapa hospital di sana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu Mengapa Yahudi Bijak?. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendekiawan berbangsa Yahudi dari segala bidang, engineering, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, di mana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari...

Kenapa kurang pesakit di Hospital Mekah

content discovered on Saturday, October 15, 2016 in

(Petikan drp fb DFMK) *DI MAKKAH HOSPITALNYA SEPI, BERBEZA DGN DI MALAYSIA. YANG MEMBEZAKAN ADALAH AQIDAH DAN SYARIATNYA.* Inilah Rahsia mengapa hospital di Makkah sangat sepi, jarang sekali pesakit yang datang. Ada seorang doktor membuka klinik di Tanah Suci (Makkah Al Mukarramah). Selama 6 bulan, tidak ada seorang pesakit pun yang datang untuk berubat. Sehingga beliau merasa hairan, apakah orang-orang di situ tidak pernah sakit? Akhirnya beliau mendapat jawabannya, dari salah seorang muslim di sana...

Nasihat Untuk Diri

content discovered on Monday, August 22, 2016 in

(Petikan drp FB JAKIM) Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa. Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulail (tahajjud). Bila kita punya hati yang sempit, maka banyakkan membaca Al-Quran. Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya. Bila emosi kita sering terganggu, rajinkan berwudhuk dan ber-istighfar. Bila hati dan jiwa kita gelisah, banyakkan berdoa dan bersukan (beriadah). Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, seringlah membaca 'La haula wala q...

Pesanan Roh

content discovered on Monday, August 8, 2016 in

(Petikan drp FB Ustaz Hasnan Fan Club) Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata: "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut." Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu: "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau ...

Projek Baharu

content discovered on Thursday, July 14, 2016 in kembali semula

Agak kesekian lamanya tidak menulis dan hari ini kembali semula ke papan kekunci bersama "Permukaan 4.0" yang baru. Menulis ini bukan hak seseeroang sasterawan atau wartawan. Menulis adalah terbuka kepada semua orang yang ingin mencoretkan nota hidupnya. Penulisan itu dibuat bukan kerana arah tujuan yang tertentu namun bukan sekadar mencoretkan sedikit pengkisahan hayat harian seseorang. Ada perkara yang berlaku perlu disimpan sebagai suatu coretan kerana dalam kejadian sesuatu peristiwa itu mesti ada ik...

"Taubat Banduan Akhir" dari Ustaz Wadi Annuar

content discovered on Tuesday, June 21, 2016 in

Antara manusia yg tahu bila dia akan MATI ialah, Banduan Akhir. -ada satu kes, dinamakan sebagai "Banduan Akhir". -banduan akhir ialah banduan yg melakukan jenayah yg berat mengalami proses kehakiman kadangkala 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan akhirnya akan dihukum dgn hukuman gantung oleh Hakim. -kalau hukuman gantung itu dibacakan pd hari Isnin, maka gantung hingga mati dilakukan oleh semua banduan akhir beragama Islam pd hari Jumaat. -apabila seorg banduan akhir dihukum gantung sehingga mati, maka naman...

Ayah

content discovered on Thursday, April 7, 2016 in ayah

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedai tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari. Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri. Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg k...

Manusia Dan Marah

content discovered on Tuesday, April 5, 2016 in manusia marah

Seorang Syeikh berjalan dengan para muridnya. Mereka melihat ada sebuah keluarga yang sedang bertengkar dan saling berteriak. Syeikh tersebut berpaling kepada muridnya dan bertanya : "Mengapa orang saling berteriak jika mereka sedang marah?". Salah seorang murid menjawab : "Karena kehilangan sabar sebab itulah mereka berteriak." "Tetapi , mengapa harus berteriak kepada orang yang berada di sebelahnya? Bukankah pesan yang ia sampaikan boleh diucapkan dengan perlahan saja?" Tanya Syeikh menguji murid2ny...

Hebatnya Anak Ini

content discovered on Tuesday, April 5, 2016 in

Perkongsian cerita daripada facebook. "CIKGU, MAK TIRI DAN AYAH SAYA DAH BERCERAI". Melihat dia melangkah masuk ke pagar asrama itu membuat aku berasa lega. Sekurang-kurangnya makan minumnya terjaga. Minggu lepas, ketika waktu NILAM di perpustakaan sekolah, dia datang dan duduk di sebelahku. "Cikgu, mak tiri dan ayah saya dah bercerai", katanya dengan wajah yang begitu ceria dan tersenyum. "Awak happy?", tanyaku. Dia mengangguk laju, senyum. "Oklah pergi buat NILAM dulu ya?", aku mengelu...

Pengorbanan

content discovered on Friday, April 1, 2016 in


What do you think?

COPYRIGHT NOTICE: BlogUpp does not claim ownership of any content distributed via this blog directory and its content marketing channels.
The author of the blog mentioned at the top is assumed to be the content owner. BlogUpp is a blog promotion and content marketing service. Learn more

Terms of Service | Privacy Policy | Copyright © 2018, BlogUpp (aka BlogUp)